… omdat een crisis niet op afspraak komt
Voor wie?
Professionals die met kinderen en jongeren werken, zoals groepsleiding (in de jeugdhulpverlening of justitiële jeugdzorg), leerkrachten, gezinshuisouders, coaches, opvoeders, orthopedagogen.
Wat houdt de training in?
- De LSCI training bestaat uit het behandelen van theoretische kennis over crisissituaties en theoretische achtergronden van gedrag van kinderen en de benadering die dat vraagt, en uit praktisch uitgewerkte methodiek, voorbeeldcasussen en oefening.
- De training leidt op tot een certificaat (internationaal erkend), na het behalen van het theorie- en praktijk examen.
- In de training wordt gewerkt met:
- het boek ‘Praten met kinderen en jongeren in crisissituaties,
Life Space Crisis Intervention’, N.J. Long, M.M. Wood & F.A. Fecser - een trainingsmap LSCI
- analyse van videomateriaal
- discussie en interactie
- demonstratie en oefenen van vaardigheden
- rollenspelen
- vaardigheids-examen & theorie-examen
- De LSCI training wordt gegeven door een door het LSCI Institute gecertificeerde trainer.
- De training wordt gegeven op 5 hele achtereenvolgende dagen, óf 6 hele dagen met tussenpozen (bijvoorbeeld 3x2 dagen verspreid over 6 weken).
- Het is mogelijk je als individu op te geven voor een training.Ook kan een organisatie of een team vragen een LSCI training op de locatie te verzorgen.
|
|
|
|
Ik heb nu voor het eerst een echt gesprek met
mijn mentorjongere (ex-delinquent) gehad.
En afgelopen week belde hij om mij te spreken;
… dat is nog nooit eerder gebeurd *
mijn mentorjongere (ex-delinquent) gehad.
En afgelopen week belde hij om mij te spreken;
… dat is nog nooit eerder gebeurd *
Effecten van de training
Uit onderzoek naar effecten van de training voor professionals (D’Oosterlinck, 2006) blijkt dat praktijkwerkers noemen dat de training hen een constructieve strategie biedt om met conflicten om te gaan, en betere luistervaardigheden oplevert. Een aantal noemt verbeterd inzicht in machtsstrijden en leerde hun eigen emoties te beheersen, waarna hun relaties met jongeren verbeterden. Veelvuldig wordt genoemd dat LSCI vernieuwd inzicht biedt in de aard van probleem gedrag van kinderen en jongeren. Een ander prominent door praktijkwerkers genoemd thema is dat LSCI hen geleerd heeft het gezichtspunt van een kind beter te begrijpen. |
Dawson (2003) vond in haar onderzoek dat leerkrachten die in LSCI getraind waren, zich beter toegerust voelden om met leerlingen in crisis om te gaan, meer vaardigheden in crisis interventie hadden gekregen, en leerden begrijpen waarom de leerlingen zich op een bepaalde manier gedragen. Ook toonde zij aan dat LSCI interventie programma’s op scholen leidden tot minder crisis incidenten en schorsingen, en meer overplaatsingen naar minder-restrictieve omgevingen, en meer leerlingen die doorstroomden naar regulier onderwijs. Meer dan 95% van de deelnemers aan een LSCI training vindt LSCI bruikbaar (D’Oosterlinck). |
Als ik dit op mijn vorige werk had kunnen toepassen,
waren situaties niet zo uit de hand gelopen …,
ik was dan anders met de kinderen omgegaan,
we hadden ze beter kunnen helpen *
waren situaties niet zo uit de hand gelopen …,
ik was dan anders met de kinderen omgegaan,
we hadden ze beter kunnen helpen *
* Uitspraken van jongeren aan de training, uit evaluatieformulieren
Als gedacht wordt aan een basalere training voor het
scheppen van een klimaat waarin tegemoet gekomen
kan worden aan de behoeften van kinderen die bij hun
opgroeien gedragsproblemen vertonen, en waarbij
volwassenen verbinding kunnen maken met moeilijk te
bereiken kinderen,
is RAP (Response Ability Pathways) een goed alternatief.
scheppen van een klimaat waarin tegemoet gekomen
kan worden aan de behoeften van kinderen die bij hun
opgroeien gedragsproblemen vertonen, en waarbij
volwassenen verbinding kunnen maken met moeilijk te
bereiken kinderen,
is RAP (Response Ability Pathways) een goed alternatief.
ik wou dat ik deze training veel eerder had gehad *